Pages

12 November 2007

حبة امل

1544364348_bb33673a7c_o



المية راجعة للشقوق

والطير ياعينى

بيتعايق

بالشروق

والحلم جاى

بيقولى اصحى

اصحى وفوق

شق الطريق جوة السعادة

وارقص لها رقصة تمنى

على لحن من عزف الامل

تحت الشروق

واشطب فروق

شدة الدموع

من العيون

وبتروى بيها

شجر الخضوع

شباك فتحتة

لية تقفلة

وتبدلة

بحزن ساكن فى الضلوع

اما عبيط

اللى يصدق

كلمة قالها

واحد تانى عبيط

فى لحظة شاردة من العباطة

والهبل

ان الامل

مش من هنا

ولا يقدر يعيش على جونا

ولا عمرة خطى فى ارضنا

خطوة واحدة

للسعادة

مش هى دى برضوا العباطة

والهبل

فيين الامل

الامل

ا

م

ل

الامل فى عيون

عبد تايب

الامل

فى طريق ابن

سايب

ام بتدارى العيون

لاجل الامل

برجوع الحبايب

الامل

عكس الشجن

الامل

زى الطيور

بيعدى سور

من بعد سور

وصعب جدا يتسجن





bogey






وادعا يا من اضحكنى

ضحكة بريئة

28 comments:

max.adams said...

وبتروى بيها شجر الخضوع شباك فتحتة لية تقفلة وتبدلة بحزن ساكن فى الضلوع اما عبيط اللى يصدق كلمة قالها واحد تانى عبيط فى لحظة شاردة من العباطة والهبل


يا سلام عليك يا صاصا

الاحساس الأبدي في حين سوء الفهم

max.adams said...

ايه دا أنا كنت أول تعليء ههع ههع أنا مش مسدء نفسي

لولولولولولوي

NilE_QueeN said...

الامل

زى الطيور

بيعدى سور

من بعد سور

وصعب جدا يتسجن



كان نفسي ف حاجه حلوه زي دى منك من زمان

An Author said...

صورة بوجى فكرتنى بحاجات جميلة كتير
:(

maha said...

المية راجعة للشقوق

والطير ياعينى

بيتعايق

بالشروق

والحلم جاى

بيقولى اصحى

اصحى وفوق

شق الطريق جوة السعادة

وارقص لها رقصة تمنى

على لحن من عزف الامل

الله علييييييييييييييك يا فنان

Anonymous said...

مدونتك لطيفه...الله يرحم يونس شلبى

Unknown said...

ابو الفناكيش

هو دة بالظبط

الاحساس الابدى

والنظرة الابدية

Unknown said...

nile queen

انا برضوا كنت محتاج حاجة زى دى منى

مش حارمك من اى حاجة اهو

Unknown said...

جيداء

احنا اصلا جيل
اتربى على بوجى وطمطم وبكار
وفطوطة

تحياتى على مرورك الجميل

Unknown said...

مها


هاقول اية ؟


شكرا

Unknown said...

حامد

الله يرحمة

شكرا على مرورك
تحياتى

sahr said...

اه والنبي حبة امل
جميلة اوي بجد
تسلم ايديك

Tamer Nabil Moussa said...

السلام عليكم

الامل لازم يعيش جوانا لازم يكون موجود لاتة لو مات وراح ضاعت الحياة من ايدنا


خلى عندك امل ديما فى بكرة يكون احلى واحلى من امنبارح


ربنا يوفقك ويكرمك

تحياتى

مؤمنه said...

aالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبة أمل مكتوم
أنا حاسه العنوان كده
تعبير صادق مبدع يا أستاذنا
هنقول ايه بس امال مين الى فاهم
طب يعنى أنا غيبت حضرتك ما تسألش
يالا خير
المدونة لازالت ترحب بجميع الى مش فاهمين بس بشرط يكونوا مش فاهمين زى حضرتك
وحبة أمل مكتوم
قولنا نطلعهم للوجود
يمكن فى يوم يصبح الأمل موجود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كاميليا بهاء الدين said...

حلوة اوى
كلها إحساس عالى المستوى

ياريتنى زورتك من زمان

تحياتى وتقديرى لك

قطوف said...

انا قولت بقى انا غالى عندك لدرجه دى
الراجل سمع كلامى وهيدينى أمل
روح منك لله
هههههههه
الله يرحم يونس شلبى

Anonymous said...

شكرا بجد على اعطائى بعض الامل بكلمات بسيطه فى لحظات ياس مريره

MAKSOFA said...

الحياه من غير أمل يعني موت واحباط

Unknown said...

sahr

شكرا يا سهر على مرورك
ويارب يفضل جوانا حبة امل

Unknown said...

تامر نبيل
الاول سعيد جدا بوجودك فى مدونتى
بعد فترة غياب

ومعاك فى الراى
ان الامل هو الشعاع اللى ممكن يرجع النور
بعد الظلمة الطويلة

تحياتى

Unknown said...

الجميلة مؤمنة

بجد زى ماتكونى حاسة شعورى وانا بكتبها
كنت عاوز اكتب حاجة فيها تفاؤل
وحاولت على قد ماقدر
بس كلماتى فضحتى
لانى حاسس ان الامل بقى شى غريب علينا
بس موجود

Unknown said...

كامليا

انا اتشرف بزيارتك
واتشرف برايك
وراى اى حد سواء كانت محتواياتة
مادام حس بكلماتى

تحياتى

واديها امل

Unknown said...

سى السيد

والله كاتبها علشانك
واهى طلعت بتشر امل

حوش الامل اللى بيتدلدق

ومتحرمش نفسك من حاجة

Unknown said...

رئيس جمهورية نفسة

معاك رئيس جمهورية النفس اللى جنب نفسك

دة شعارى التانى بعد مش فاهم حاجة بصرة يعنى


انا اكون اسعد انسان فى الدنيا
لما اشوف كلامى بيوصل شعور حلو للناس

هى دى احلى حاجة فى الامل

Unknown said...

مكسوفة

ببقى سعيد جدا بمرورك

وعاوز اقول
ان الحياة بدون امل احباط ثم موت

والموت بيكون فى الحالة دى
هو قمة الراحة

Esmat said...

البوست اكثر من رائع
يرحم الله من البسيط خفيف الظل
الطيب يونس شلبى
تعب فى حياته فليعوضه الله خير
بجد بوست جميل اوى
بارك الله فيك

Unknown said...

عصمت

ربنا يرحمنا جميعا

تحياتى على مرورك

koukawy said...

ربنا يرحمه و يرحمنا جميعا
ربنا يسكنه فسيح جناته
يا رب