Pages

24 December 2006

بارد

بارد يا حضن الوطن بارد
وفيك احساس القلوب شارد
مجروحة قلوبنا لكن عايشين
تايهين فى بحور السنين خايفين
نصرخ بصوت الانين
ومش عارفين جنون البشر واخدنا لفين
عايشين على ماضى غرقان فى بحور السنين
يامصرى قوم هش الوطاويط
واخبط دماغ اللى يخون فى الحيط
يامصرى عيش ولو ثانية حويط
ولا انت غاوى تعمل دماغ تظبيط
يامصر ابنك عايش وسط الحياة محتاس
يركع يبوس ويعشق رجول الناس
مش عارف يوم يبيعك ولا عارف يقتل الاخلاص
ومستنى يوم ماترفعية فوق رؤوس الناس
زهقت منك ومن ابوكى لكن بحبك
حتى لو العبيد حكموكى
انا لية بحبك يا مصر لية؟
بحبها ومش عارف سبب لحبها
بفرح لها وقت الفرح
والظلم مالى ارضها
بنزف دموع لو تنكسر
برغم قسوة اهلها
فيها حلى اللى ضاع وانتهى
ودمعى اللى كان بيروى ارضها
لكنى لسة برضو بحبها

2 comments:

Bossy said...

تعرف ليه بنحبها
علشانها زينا
اللي بيحصل فيها مش باديها
واللي بحصلنا عمره ما كان بايدينا
وهنفضل نحبها
كلام جميل اوي خساره اني مقرئتوش من زمان
ايه بقي مش هترجع ولا الرحاب جوهها احلي من هنا

سالي محمد said...

بصراحه انا جبت البلوج من الجديد للقديم قريته كله..أنت رائع بجد كنت ناويه اردعلى كل بوست لوحده بس قلت ارد عليك هنا بأه وخلاص لأنى فى كل بوست مكنتش حقلك غير انه براااافو
وشكرا على الساعه ونص الجميله اللى انا قضيتها وانا بقرا البلوج